Χτίζοντας την αυτοεκτίμηση του παιδιού

Πόση και ποια σημασία μπορεί να έχει αυτή η φράση για τον καθένα! Έχετε προσέξει πως όταν αισθάνεστε καλά με τον εαυτό σας, αλληλεπιδράτε και με τους άλλους με πιο επικοδομητικό τρόπο; Όταν όμως συμβαίνει το αντίθετο, τότε και οι άλλοι λαμβάνουν το μήνυμα πως δυσκολεύεστε να διαχειριστείτε πλευρές της ζωής σας με αποτέλεσμα οι σχέσεις σας να κινούνται σε αρνητική τροχιά. Η εικόνα του εαυτού μας αποτελεί μια πολύ σοβαρή υπόθεση η οποία δομείτε με τις εγγραφές που αποκτούμε από την πρώιμη παιδική ηλικία και εξελίσσετε σε όλη τη διάρκεια της ζωής μας. Όταν ένας άνθρωπος έχει επίγνωση του εαυτού του, όταν δηλαδή νιώθει αξιοπρέπεια και σεβασμό, η εικόνα του εαυτού του είναι σαφώς βελτιωμένη και τότε μπορεί και θέτει και τις ανάγκες του πιο ξεκάθαρα στους άλλους. Αυτό σημαίνει πως και οι άλλοι αντίστοιχα εκτιμούν αυτή την ειλικρίνεια συναισθημάτων και την ανταποδίδουν με σεβασμό στο πρόσωπό του τις περισσότερες φορές. 

Τι σημαίνει αυτοεκτίμηση

Η αυτοεκτίμηση ορίζεται ως η εικόνα που έχει ο καθένας για τον εαυτό του και η αίσθηση της προσωπικής του αξίας. Η εικόνα του εαυτού σχηματίζεται από το τι αντιλαμβανόμαστε οι ίδιοι ότι είμαστε, αλλά και από τα στοιχεία που λαμβάνουμε από τους άλλους, δηλαδή την εικόνα έχουν οι άλλοι για εμάς. Αυτή η σύνθετη εξίσωση είναι ιδιαίτερα κρίσιμη και ουσιαστική στην ευαίσθητη βρεφική και παιδική ηλικία, την εποχή που καθορίζονται τα θεμέλια της προσωπικότητας του ανθρώπου. Το νεογέννητο βρέφος αντιλαμβάνεται εάν είναι επιθυμητό μέσα από τη φροντίδα και την ανταπόκριση στις ανάγκες του από τους γονείς του.

Σημαντική επίδραση στην αυτοεκτίμηση του κάθε ανθρώπου έχει συγχρόνως και η άποψη που θα εκφράσουν οι «σημαντικοί άλλοι», αρχικά οι γονείς του παιδιού, αργότερα το περιβάλλον του σχολείου και μετέπειτα το πλαίσιο της ευρύτερης κοινωνίας. Μέσα από τα εξελικτικά στάδια ανάπτυξης ο άνθρωπος δομεί και την ικανότητά του να ανήκει, να συνυπάρχει και να μοιράζεται με τους άλλους σε ένα περιβάλλον το οποίο ανάλογα με την ηλικία απαιτεί και ένα εύρος κοινωνικών δεξιοτήτων. 

Πώς δομείται η αυτοεκτίμηση

Τα πρώτα θεμέλια, όμως, της αυτοεκτίμησης, μπαίνουν από τη βρεφική ηλικία. Από το ξεκίνημα της ζωής, και ίσως και στην ενδομήτρια ζωή, το νεογέννητο βρέφος αντιλαμβάνεται εάν είναι επιθυμητό και κατ’ επέκταση, εάν «έχει αξία για να αγαπηθεί» μέσα από τη φροντίδα και την ανταπόκριση στις ανάγκες του, που είναι συγκεκριμένες και βασικές, όπως η αγκαλιά, η ασφάλεια και η τροφή. Ένα βρέφος που βιώνει την αγάπη και την προσοχή της μητέρας, τη στοργή από την αγκαλιά της και τη φροντίδα της, αντιλαμβάνεται ότι αξίζει να το αγαπούν και αρχίζει να οικοδομεί υγιή αυτοεκτίμηση.

Παιδιά με αυτοεκτίμηση

Η συμπεριφορά των παιδιών αντανακλά την αυτοεκτίμηση που έχουν. Δηλαδή, ένα παιδί με υψηλή και υγιή αυτοεκτίμηση μπορεί να αντιμετωπίζει τις αποτυχίες, νιώθει υπερήφανο για τις επιτυχίες του, δρα ανεξάρτητο, αναλαμβάνει υπευθυνότητες, δεν διστάζει στις νέες προκλήσεις, μπορεί να διαχειριστεί τα συναισθήματά του και την πίεση. Ξέρει να χαίρεται τη ζωή, να είναι δημιουργικό και αισιόδοξο. Επίσης, η προσωπικότητά του είναι συγκροτημένη, έχει τον έλεγχο του εαυτού του και είναι ανθεκτικό απέναντι στις αρνητικές κριτικές των άλλων.

Αντίθετα, τα παιδιά με μειωμένη αυτοεκτίμηση διστάζουν να προσπαθήσουν νέα πράγματα, έχουν αρνητική εικόνα για τον εαυτό τους, δυσκολεύονται να διαχειριστούν εντάσεις, παραιτούνται εύκολα από κάποια δραστηριότητα που θα τους δυσκολέψει και αποφεύγουν να αναλάβουν πρωτοβουλίες. Διακατέχονται περισσότερο από απαισιοδοξία για τον εαυτό τους και το μέλλον τους και απογοητεύονται πιο γρήγορα για τον εαυτό τους σε σχέση με άλλα παιδιά. Επιπλέον, είναι πολύ ευάλωτα στην κριτική των άλλων και αποφεύγουν να βρίσκονται στο επίκεντρο της παρέας ή μιας ομάδας.

Η βάση όμως των αισθημάτων αυτών, είναι ότι τα παιδιά με αυτοεκτίμηση νιώθουν ότι είναι σημαντικά για τους γονείς και τους ανθρώπους γύρω τους και ότι οι γονείς και οι άνθρωποι αυτοί τα αγαπούν και τα αποδέχονται. Τα παιδιά με χαμηλή αυτοεκτίμηση, ωστόσο, αισθάνονται την έλλειψη αποδοχής και αγάπης από τους ανθρώπους που έχουν ανάγκη.

Πώς καλλιεργείται η αυτοεκτίμηση

Αντίθετα με ότι θα πίστευε κανείς, η αυτοεκτίμηση καλλιεργείται όταν τα παιδιά εμπλέκονται σε δραστηριότητες που απαιτούν συνεργασία με τους άλλους και όχι σε δραστηριότητες με έντονο ανταγωνισμό. Αυτό συμβαίνει, επειδή όταν το παιδί πρέπει να συνεργαστεί με άλλα παιδιά που έχουν διαφορετικές ικανότητες από το ίδιο για να επιτύχουν όλα μαζί κάποιον στόχο, μαθαίνει να σέβεται και να εκτιμά τις ικανότητες των άλλων και ταυτόχρονα τις δικές του. Όταν, όμως, τα παιδιά εμπλέκονται σε δραστηριότητες όπου έχουν έντονο ανταγωνιστικό στοιχείο, λειτουργούν πιο συγκεντρωτικά και αρχίζουν το «κυνήγι της πρωτιάς», ενώ υιοθετούν τη λογική πως μόνο ο πρώτος ή ο καλύτερος (ή ο πιο δυνατός ή ο πιο γρήγορος) θα χαίρει εκτίμησης από τους άλλους. Και συνεπώς, όσοι δεν είναι πρώτοι, δεν απολαμβάνουν και δεν αξίζουν θετικά συναισθήματα από τους άλλους. Έτσι, το παιδί μπαίνει στη λογική αυτού του δίπολου, πρώτος=αγαπητός, θαυμαστός – δεύτερος =αδιάφορος, ανάξιος. Αυτός ο τρόπος σκέψης οδηγεί σε χαμηλή αυτοεκτίμηση και άγχος, καθώς το παιδί αντιλαμβάνεται πως για να εμπνεύσει στους άλλους τα συναισθήματα για τα οποία διψάει, θα πρέπει να καταβάλει κάθε προσπάθεια να είναι πρώτο εκείνο. Εκτός από το ότι το παιδί θα χάσει την ευχαρίστηση που προσφέρει η κάθε δραστηριότητα προσπαθώντας με αγωνία για την απόλυτη επιτυχία, συχνά, οδηγείται σε μη ρεαλιστικούς στόχους, κάτι που είναι κατανοητό, καθώς δεν μπορούν όλοι να είναι πρώτοι και ο κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικές ικανότητες και ταλέντα, διαφορετικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.

Γενικότερα, όταν αντιμετωπίζουμε τα παιδιά με σεβασμό και αξιοπρέπεια θέτουμε ένα πρότυπο για τον τρόπο που θα θέλαμε τα παιδιά μας να αντιμετωπίζουν τον εαυτό τους, εμάς και τους άλλους. Όταν βοηθάμε τα παιδιά να βάλουν τον εαυτό τους στη θέση κάποιου άλλου, να αναγνωρίσουν και να αποδεχτούν τα συναισθήματά τους, ανοίγουμε το δρόμο προκειμένου να γίνουν ώριμοι και ευαίσθητοι ενήλικες.

Tα καλά νέα είναι όμως ότι μπορείτε να ενθαρρύνετε το εαυτό σας!

* Συμπεριφερθείτε σαν να έχετε ένα καλό επίπεδο αυτοπεποίθησης. Φανταστείτε για λίγο τον εαυτό σας να έχει αυτοπεποίθηση. Πως θα ήσασταν; Τι καλό θα σκεφτόσασταν για τον εαυτό σας, πως θα νιώθατε;

* Θυμηθείτε κάποιο περιστατικό που τα καταφέρατε και νιώσατε πολύ ικανοποιημένοι με τον εαυτό σας.

* Βάλτε μικρούς και εφικτούς στόχους ώστε να μπορείτε να τους εκπληρώνετε.

*  Ενθαρρύνετε τον εαυτό σας να έχει γνώμονα τις επιτυχημένες συμπεριφορές και όχι τις λιγότερο επιτυχημένες.

Κοινοποίηση:

Παρόμοια άρθρα

Τι είναι η Παιγνιοθεραπεία

H Παιγνιοθεραπεία ξεκίνησε στη Μεγάλη Βρετανία και την Αυστρία, κατά την περίοδο 1920-30 όπου και άκμασε, μέσα στους κόλπους της ψυχανάλυσης ως μία θεραπευτική μέθοδος για τα παιδιά.   Αργότερα, τη σκυτάλη ανέλαβε η Virginia Axline (1947), αρχικά μαθήτρια και στη συνέχεια συνάδελφος του Carl Rogers, ο οποίος έθεσε τις αρχές της προσωποκεντρικής θεραπείας, η […]

...

Χαρακτηριστικά γνωρίσματα του παιδιού με ΔΕΠ-Υ και η διάκρισή του από το ζωηρό παιδί

Η αυξημένη κινητικότητα και η ενεργητικότητα είναι χαρακτηριστικά των παιδιών, ιδιαίτερα αυτών της προσχολικής ηλικίας, τα οποία βρίσκονται σε μια διαδικασία εξερεύνησης του περιβάλλοντος και μια διαρκή αναζήτηση νέων ερεθισμάτων. Η φυσιολογική αυτή αυξημένη κινητικότητα, η οποία είναι εξάλλου απαραίτητη για την ομαλή τους ανάπτυξη, καθώς συντελεί στην απόκτηση κοινωνικών και άλλων εμπειριών, παρατηρείται στην […]

...

Χτίζοντας την αυτοεκτίμηση του παιδιού

Πόση και ποια σημασία μπορεί να έχει αυτή η φράση για τον καθένα! Έχετε προσέξει πως όταν αισθάνεστε καλά με τον εαυτό σας, αλληλεπιδράτε και με τους άλλους με πιο επικοδομητικό τρόπο; Όταν όμως συμβαίνει το αντίθετο, τότε και οι άλλοι λαμβάνουν το μήνυμα πως δυσκολεύεστε να διαχειριστείτε πλευρές της ζωής σας με αποτέλεσμα οι […]

...